Gości online:   10

     
       

Sprzedany


MELA MUTER  (*1876 Warszawa - +1967 Paryż) - "Portret Stanisława Dębickiego" - olej/tektura, sygn, ok. 1901 r. EKSPERTYZA!

Olej na tekturze (29 x 19,5 cm), w płóciennym passe-partout we współczesnej ramie pod szkłem (45 x 58). Sygnowany (prawa dół): "Muter".
Na podobraziu (zamkniętym zwykłą płytą proszpanową) odręczny napis wykonany przez autorkę piórem na tekturze: "PORTRAIT de l`artiste STANISLAS DĘBICKI du peintre de Polonoise".

MELA MUTER (Maria Melania Mutermilch) -  urodziła się w 1876 r w Warszawie, zmarła w 1967 r w Paryżu. Uczyła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet M. Kotarbińskiego w Warszawie. Po wyjeździe w 1901 r na stałe do Paryża chodziła na zajęcia do Academie Colarossi i Academie de la Grand Chaumiere. Wystawiała w Salonach Paryskich i w Polsce. Na ukształtowanie się indywidualnej, dojrzałej twórczości artystki miały duży wpływ prace : pejzaże i martwe natury P. Cezanne`a, pejzaąe  V. van Gogha, portrety E. Vuillarda. Mela Muter wypracowała jednak swój własny, oryginalny styl, wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi impastami. Malowała urzekające pejzaże morskie i miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety - często wybitnych osobistości, z którymi się przyjaźniła (a wśród jej przyjaciół byli: Rolland, Franc, Zweig, Sienkiewicz, Reymont. Była m.inn. ostatnią miłością R.M. Rilkego.
Na przełomie 1994/95 miała miejsce w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa monograficzna  prac artystki.

Sportretowany Stanisław Mieczysław Dębicki (1866 - 1924) był polskim malarzem i ilustratorem. Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie później po śmierci Stanisława Wyspiańskiego objął katedrę malarstwa religijnego i dekoracyjnego.

Do pracy załączono:
1) Ekspertyzę - wycenę dokonaną 12. 3. 2018 r. przez mgr Ewę Komuszyńską - Nagórską, biegłą sądową do spraw wycen i ekspertyz dzieł sztuki, która wyceniła obraz na 70 000 zł.  Ekspertyzę Pani Komuszyńskiej - Nagórskiej pokazuję w całości poniżej i mocno zachęcam do jej przeczytania. (Proszę wybaczyć jakość tych zdjęć, ale nie nauczyłem się niestety fotografować dokumentów...)
2) Wielostronnicową ekspertyzę konserwatorską dokonaną 22. 4. 2014 r. przez konserwatorkę dzieł sztuki Teresę Marię Lisek, która m.inn. załącza zdjęcie obrazu wykonane w ultrafiolecie.

STAN OBRAZU -  PERFEKCYJNY!
UWAGA: biała plamka na włosach to nie uszkodzenie, ale zamierzony przez autorkę laserunek.

Profesjonalna witryna francuska Artprice archiwizująca rynek sztuki notuje wyniki 600 transakcji  obrazami olejnymi Meli Muter.  Ich ceny na rynku są bardzo znaczne - akwarele dochodzą do 29 000 zł, obrazy olejne do 240 000 zł. Przejrzałem połowę - wśród 300 sprzedanych prac było wiele portretów, ale nie spotkałem żadnego malowanego z perspektywy "lotu ptaka". Wydaje się, że w niniejszej ofercie mamy do czynienia z unikatową pozycją (na co zwraca uwagę ekspertyza p. Ewy Komuszyńskiej - Nagórskiej).

Cena obrazu została przez właściciela ustalona grubo poniżej wyceny eksperckiej i już nie podlega negocjacji!!!

 

 

 

 

 

 

 

 Kubizm w malarstwie Meli Muter pojawił się około 1919 roku, kiedy poznała Alberta Gleizesa, malarza i teoretyka kubizmu. Jego odmiana kubizmu różniła się od analitycznego kubizmu Pabla Picassa i Georga Braque`a. Mela Muter przejęła od Gleizesa kubizm bardziej przedstawieniowy, liryczny. Tą samą odmianę przejęli pierwsi polscy ekspresjoniści. Mela Muter doskonale połączyła nowoczesne doświadczenia kubizmu ze swoją ekspresjonistyczną wizją sztuki. Na rynku sztuki niezwykle trudno znaleźć tego typu prace.
 Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi. Malowała urzekające pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety. Kubizm w malarstwie Meli Muter pojawił się około 1919 roku, kiedy poznała Alberta Gleizesa, malarza i teoretyka kubizmu. Jego odmiana kubizmu różniła się od analitycznego kubizmu Pabla Picassa i Georga Braque`a. Mela Muter przejęła od Gleizesa kubizm bardziej przedstawieniowy, liryczny. Tą samą odmianę przejęli pierwsi polscy ekspresjoniści. Mela Muter doskonale połączyła nowoczesne doświadczenia kubizmu ze swoją ekspresjonistyczną wizją sztuki. Na rynku sztuki niezwykle trudno znaleźć tego typu prace.
 Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi. Malowała urzekające pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety. 


  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
  MELA MUTER   (*1876 Warszawa - +1967 Paryż)  -
Powrót na górę;| Powrót do listy CENA: 35 000


stat4u

Odwiedziny: 188

Copyright by SMARTNET